Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Waar moet je op letten bij het inhuren van een goede spreker? 

Wil je een goede spreker inhuren? En vraag je je af waar je op moet letten? Het kan best lastig zijn om een  spreker voor een evenement of congres te kiezen. Elk publiek, thema en onderwerp is immers anders. Daarnaast heeft ieder event, congres, seminar of teamdag ook een andere doelstelling. Ik werk bijna tien jaar als professioneel spreker en adviseer je graag. Ik organiseerde zelf zeven jaar evenementen over digitalisering en boekte hiervoor tientallen sprekers. Hierdoor weet ik veel van zowel de vraag- als de verwachtingskant. 

 

Waar moet je op letten als je een spreker gaat inhuren?

Veel sprekers zijn enorm deskundig op hun vakgebied, maar met die vakinhoudelijke kennis is iemand nog niet per definitie een goede spreker. Een spreker die het publiek boeit, verrast en meeneemt in het verhaal. Prijs en bekendheid zijn geen indicatoren voor de kwaliteit van een spreker. Hoe kun je dan toch de juiste spreker tegen het juiste tarief selecteren voor jouw evenement? Om te beoordelen of iemand een goede spreker is, is het raadzaam om video’s te bekijken van deze spreker. Let daarnaast op het volgende:


 

 

1. Kies voor je publiek

Beroepssprekers hebben van spreken hun vak gemaakt. Vaak hebben ze standaard speeches beschikbaar en tegen een hogere tarief kunnen ze een presentatie op maat aanbieden. Bij het bepalen wie de juiste spreker is het goed om na te denken waar je je publiek mee wilt verrassen. Wat zijn hun vragen, problemen en welke kennis bezitten zij al? Past dat bij de spreker? Een goede spreker is niet alleen in staat om het publiek te inspireren, maar ook om ze op andere gedachten te brengen. 

 

2. Vraag goede ervaringen uit je netwerk

Een onderlinge match met de spreker is cruciaal. Vraag je netwerk naar ervaringen. Ik krijg een groot gedeelte van mijn nieuwe klanten via mijn publiek. Zij vonden mijn verhaal goed, omdat het een goede match was tussen hun verwachting en dat wat ik bood op het podium. Op basis van die ervaring willen ze mij dan inhuren voor een eigen evenement. Hier vind je een overzicht van al mijn lezingen. 

Het is vaak ook een kwestie van gevoel. Verder kun je kijken op de sociale mediakanalen van deze spreker. Waar schrijft hij of zij berichten over? Zijn er veel of weinig mensen die deze spreker volgen? En bel de spreker even. Dan voel je meestal wel of er een klik is en of je een spreker treft die graag wil samenwerken.

 

 

3. Beoordeel de spreker op kwaliteit

In Nederland zijn er duizenden sprekers, maar lang niet allemaal weten ze het publiek geboeid te houden. Echt goede sprekers zijn verhalenvertellers. Goede sprekers nemen je mee in hun wereld. Laten je de waan van de dag vergeten. Ze zijn in staat om moeilijke onderwerpen terug te brengen tot de kern, en visualiseren dit op een vermakelijke manier. Topsprekers maken contact met het publiek en zorgen voor interactie en reuring. Zeker op een dag waar je als laatste moet afsluiten, nadat het publiek reeds vijftien sprekers heeft aangehoord, kan het een uitdaging zijn om de aandacht te pakken. Kijk ter inspiratie eens naar dit voorbeeld. De lezing lijkt te gaan over roken, maar gaat dan de andere kant op (met dank aan @MarkV). Kijk ook eens naar deze 7 kenmerken van een goede spreker. 

 

4. Welke onderdelen zitten in een goede presentatie?

Een goede presentatie gaat over drie vragen: Wat is er aan de hand? En wat heb ik daarmee te maken? Wat moet ik nu doen? Een goede spreker neemt het publiek mee. Als een reisleider. Een bekende valkuil is dat sprekers te veel te willen vertellen in te weinig tijd. Een goede spreker gaat zorgvuldig om met de tijd en aandacht van het publiek. Wanneer je te veel onderwerpen in een verhaal propt, heb je te weinig tijd om ieder voorbeeld goed uit te leggen. Je serveert de mensen dus een maaltijd met enorm veel ingrediënten, waardoor de smaak volledig verloren gaat. Vraag ook aan de spreker wat hij het publiek aan het einde van zijn verhaal wil meegeven. Een actie, een gedachte of bepaald gedrag? 

 

Goede reviews

Ik was zeven jaar lang kartrekker van het Tech-event SMC050. Als organisator was ik zeer tevreden over deze lezingen:

Prettig om naar te luisteren en kennis van zaken.

Waneer iemand met overtuiging en passie staat te spreken.

Inhoudelijk sterk met veel humor.

Zeer deskundig en zonder slides! Prachtig.

 

Adviezen voor sprekers en organisatoren

Ben je op zoek naar een spreker voor een event? Ik heb veel tips en adviezen gebundeld in de artikelen: 7 kenmerken van een goede spreker en Wat maakt een goede spreker?

Een prettige spreker is fijn om naar te kijken en te luisteren. Welke onderdelen zorgen voor een goede presentatie? Je leest het op de pagina Inspirerende sprekers. Een waardevolle bron van informatie vol tips en adviezen voor organisatoren én voor sprekers.

Heb je vragen over de kosten van een spreker. Bekijk dan alle ins en outs in het blog: Wat kost een spreker?

Wat klanten zeggen

"In 45 minutes the participants of our ANVR travel congress in Portugal got a barrage of examples from applications of artificial intelligence. Jarno's presentation made it clear to us in a very vivid way that the future has already begun. A great presentation!"
Frank Oostdam | en
Director ANVR
Frank Oostdam | en
"Jarno heeft voor Xpirit een zeer inspirerende sessie gegeven. Hij maakt echt verbinding met het publiek. Jarno kan mensen boeien vanaf de eerste tot de laatste minuut en bouwt zijn verhaal zorgvuldig op. Kortom: een mooie succesvolle dag mede door zijn inbreng."
Pascal Greuter
Xpirit Nederland
Pascal Greuter
"Spreken over nieuwe technologie is een vak apart. Je moet écht weten waarover je het hebt, en dat tegelijkertijd toegankelijk kunnen uitleggen. Jarno heeft dat vak echt onder controle en doet dat met een heerlijke guy-next-door mentaliteit. Een genot om naar te kijken en te luisteren!"
Martijn Aslander
Spreker, Auteur.
Martijn Aslander

Neem contact met mij op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.