De kracht van technologie in tijden van corona.

Een inspirerend webinar over technologie, menselijkheid en nieuwe kansen.

We leven in een hele bijzondere tijd.

Vanzelfsprekend kijk ik naar de corona-pandemie door de lens van digitale technologie. Op dat vlak gebeurt er enorm veel. Crisissituaties hebben technologie altijd een impuls gegeven, dat is nu niet anders.

Welke lessen kunnen we trekken uit deze tijd en ons voordeel mee doen in de toekomst?

We weten niet hoe het post-corona tijdperk er precies uit gaat zien, maar een aantal dingen weten we nu al wel.

Meer weten? Lees dan hieronder verder de beschrijving, check de korte video hieronder of bekijk onderaan de pagina de 3 minuten video met een korte introductie over het webinar.

Voor wie is het Corona-webinar?

Dit webinar is een product voor bedrijven.

U kunt dit webinar bijvoorbeeld inzetten voor uw klanten, uw medewerkers of als onderdeel van uw eigen online summit. Of als onderdeel van een online seminar om aan uw relaties aan te bieden, waarbij uw bedrijf als gastheer optreedt. Dit webinar kan uw medewerkers inspireren of dienen als teambuildingsmoment. Er zijn voldoende mogelijkheden. Neem gerust contact met mij op!

‚ÄúEen aanrader, dit webinar, waarin Jarno Duursma op zijn typerende, aanstekelijke wijze je meeneemt in de (on)mogelijkheden die techniek biedt in deze corona tijd. Na afloop ben je weer helemaal up-to-date en een aantal verrassende inzichten rijker!‚ÄĚ Bas Baalmans, Digital Business Centre, Rijksuniversiteit Groningen

Kwaliteit webinar Corona

Ik heb al ervaring met het geven van webinars sinds 2012 (!)

Mijn webinars zijn van een hoge kwaliteit. Zowel inhoudelijk als de software en de verbinding. Geen gekraak of vertragingen. Ik ben in het bezit van:

– Professionele webinar apparatuur
– Goede microfoon en camera
– Stille ruimte

Er is in een webinar voldoende ruimte om online vragen te stellen en de interactie aan te gaan.

Spreker Corona

Programma Webinar

Het webinar bestaat uit vier onderdelen:

  • Tech-update 2020: Technologie versus corona
  • Software is eating the world: Iedereen digitaal en online
  • Technologie, veiligheid en privacy
  • Meer menselijkheid: ook voor bedrijven

Normaal ben ik te boeken als spreker voor evenementen, maar in het corona-tijdperk kunnen we elkaar niet fysiek treffen. Boek daarom mijn webinar over dit onderwerp! Tekst loopt door onder de afbeelding

spreker corona

Tech-update 2020: Technologie versus corona

Hoe wordt technologie gebruikt om corona te bestrijden? Een kijkje in de mogelijkheden van technologie anno 2020.

Technologiebedrijven zitten niet stil.

  • Kunstmatige intelligente software wordt bijvoorbeeld gebruikt om op longfoto‚Äôs kenmerken van het coronavirus te detecteren.
  • Ook abnormale ademhalingspatronen kunnen ook door kunstmatige intelligente software worden waargenomen.
  • Ziekenhuizen in China gebruiken distributie transport robots.
  • Bedrijven maken onderdelen voor beademingsapparaten met behulp van hun 3D-printers.
  • Politie zet drones in om maatregelen coronavirus te handhaven. Ze delen bijvoorbeeld informatie via luidsprekers en ze nemen op afstand de temperatuur af van mensen.
  • Wetenschappers (soms geholpen door burgers) werken massaal samen in online platforms om hun kennis te delen. Ze maken gebruik van collectieve intelligentie, mogelijk gemaakt door internet-technologie.
  • Chatbots geven burgers advies over corona.
  • Wetenschappers maken gebruik van ’s werelds meest geavanceerde supercomputers om een oplossing voor het coronavirus te zoeken.
  • Onderzoekers van Carnegie Mellon University hebben software gemaakt waarmee ze willen bepalen of je Covid-19 hebt door met kunstmatige intelligentie je stem te analyseren.
  • Raceauto-ingenieurs passen hun kennis toe om een beademingsmachine te maken voor Covid-19 pati√ęnten.

Technologie wordt weer gezien als positieve, sterke kracht. We beseffen weer wat technologie voor ons kan doen.

spreker corona

Software is eating the world: Iedereen digitaal en online

We maken veel meer gebruik van digitale diensten. Software-oplossingen helpen ons in deze moeilijk tijd: Denk aan thuiswerk-software, het volgen van webinars en online winkelen. Wat doen we veel meer online en wat is blijvend? Wat doen we nu online wat een jaar gelden nog ondenkbaar was? Gaan we elkaar ontmoeten in virtual reality? Wordt E-sports super populair? Blijft de groei in e-commerce aanhouden?

spreker corona

Stel je een wereld voor zonder WhatsApp, Spotify, videobellen, online vergadermogelijkheid, online lespakketten, internetbankieren, digitale krant, GPS navigatie, Dropbox of online webshops. In de tijd van coronacrisis bijna allemaal onmisbare software-diensten. Zonder veel van deze software zouden we onthand zijn. Heel veel vergaderingen, overlegmomenten, doktersafspraken hadden kunnen worden vervangen door een e-mail. Dat wordt veel vaker het uitgangspunt.

In het pre-corona tijdperk werd er gevraagd: “Is er een specifieke reden om deze vergadering online te doen?” Dat wordt is het post-corona tijdperk de vraag “Is er een specifieke reden om elkaar voor deze vergadering te ontmoeten?”. De geest is uit de fles. Velen hebben de voordelen ervaren van online vergaderen en online samenwerken en gaan niet meer terug.

Maar door het netwerk-effect en het winner-takes-all principe krijgen de grote techbedrijven in deze tijd meer macht ten koste van de kleine startups. Is dat erg?

spreker corona

Afgelopen maand is de Ronde van Vlaanderen digitaal verreden waarbij de wielrenners thuis op de rollenbank de wedstrijd reden. Dit werd live uitgezonden op de Belgische televisie. En twee voormalige topdarters, van Barneveld en Taylor, deden een onderlinge wedstrijd vanuit hun woonkamer. Elektronische dartborden zorgde voor een real-time registratie van de punten.

Mediagebruik

Hoe verandert ons mediagebruik in het tijdperk van corona? We kijken veel meer televisie, zijn veel actiever op het internet. Gebruik van WhatsApp groeit bijvoorbeeld met 34% en wereldwijd stijgt het internet gebruik met 73%. Houseparty, waarmee je kunt videochatten met vrienden, is heel populair. TikTok geeft tieners een mogelijkheid om met elkaar te verbinden tijdens corona crisistijd.

spreker corona

Digitale Strategie

De impact van het coronavirus dwingt elk bedrijf om na te denken over een digitale strategie en daarnaar te handelen. In sneltreinvaart. Het is niet langer vrijwillig. Software eet de wereld op. Hoe gaan bedrijven daarmee om? Hoe maken ze de switch naar online? Vergeet niet: In tijden van economische en maatschappelijke crises komen de meeste innovaties tot stand. Bijvoorbeeld in de zorg, onderwijs, ICT, cultuur en wetenschap. Crisissituaties hebben technologie altijd een impuls gegeven, dat is nu niet anders.

Meer weten? Het contactformulier vind je onderaan deze pagina.

Technologie, veiligheid en privacy

Technologie blijkt tijdens de coronacrisis en enorme sterke kracht te zijn om goede dingen mee te doen. Tegelijkertijd maken voorvechters van privacy zich soms zorgen. Brussel wil bijvoorbeeld miljoenen mensen gaan volgen via hun telecomdata. Natuurlijk mag dat om een crisis te bestrijden, maar hoe lang blijft deze maatregel van kracht? Werkgevers maken steeds meer gebruik van software om hun werknemers op afstand in de gaten te houden. In China wordt technologie gebruikt om ook biometrische gegevens te gebruiken zoals lichaamstemperatuur. Hoe zit dit? Geldt de AVG nu ook of is in tijden van corona alles geoorloofd? Wat mag er eigenlijk in wat mag niet? Zijn we goed beschermd? Tekst loopt door onder de afbeelding

spreker corona

Meer menselijk; ook voor bedrijven

Ondanks de waarde van technologie merken we ook: de coronacrisis maakt ons ook meer menselijk. Door het sociaal isolement verlangen we ernaar om bekenden, vrienden, familie en collega’s te zien. We zijn sociale dieren. We willen bij elkaar in de buurt zijn. Digitale hulpmiddelen zijn hulpmiddelen. Het Skypen, Zoomen en Facetimen is belangrijk om informatie uit te wisselen, maar vervangt niet het echte contact. We worden gedwongen om enkel en alleen digitaal te communiceren. Dat maakt de toegevoegde waarde van menselijke nabijheid en ontmoeting ook weer meer zichtbaar.

Bedrijven in Coronatijd

Van bedrijven wordt het nu ook iets anders verwacht. Het is nu belangrijk om het collectief voorop te stellen door te kijken waar je van betekenis kunt zijn. Niet te veel zelf op de gevoel grond willen treden maar waarde toevoegen aan het collectief. Bedrijven doneren geld, desinfecterende middelen, voedsel of geven uitstel van betaling voor klanten in nood.

Groeiende behoefte aan persoonlijk contact

Onze kwetsbaarheid maakt ons persoonlijker. We helpen elkaar. Kijken naar elkaar om. Starten initiatieven om anderen in de samenleving te helpen. We merken dat technologie onze vergaderingen en overleggen heel makkelijk maakt, maar het maakt ook duidelijk dat menselijk contact niet altijd kan worden vervangen door technologie.

Spreker boeken inhuren

Er is in coronatijd (en erna) meer behoefte aan persoonlijk contact. Dat zie je, dat hoor je, dat lees je, dat voel je.

En alles wat nu ontbreekt of schaars is, wordt zeer waardevol en belangrijk in de toekomst. Elkaar fysiek ontmoeten, evenementen, festivals, congressen, koffie drinken met vrienden, tijd doorbrengen in de kroeg, samen zitten in stilte. Het overbrengen van een gevoel in een verhaal. Uiteindelijk zal er in het post-corona tijdperk weer ruimte zijn voor fysieke ontmoetingen.

We beseffen in een tijd van minder persoonlijk contact wat we missen. Persoonlijke nabijheid.

De ontwrichting door het coronavirus zorgt dus voor meer menselijkheid in een tijdperk waar technologie zo cruciaal is gebleken.

spreker corona

Samenvatting

De kracht van technologie in tijden van corona

Onderwerpen die in dit webinar besproken worden: de kracht van technologie in tijden van corona.

  • Wat doen bedrijven met technologie om het coronavirus te bestrijden?
  • Wat doen we anders nu we massaal online actief zijn en digitaal werken?
  • Welke van deze veranderingen is mogelijk blijvend?
  • Welke technologie√ęn worden veel gebruikt?
  • Hoe zit dat met onze privacy nu bedrijven en overheden hebben ontdekt hoe waardevol onze gezondheidsdata is?
  • Hoe zit het met de paradox tussen het gebruik van technologie en ons gevoel van medemenselijkheid?
  • Wat kunnen we leren van deze tijd?

We weten niet hoe het post-corona tijdperk er precies uit gaat zien, maar een aantal dingen weten we nu al wel.

Nieuwsgierig? Neem dan contact met me op.

Prijs Webinar Corona

Dit webinar is in te kopen voor bedrijven. Het is (vooralsnog) geen open webinar welke je als losse deelnemer kunt bijwonen.

Voor dit webinar is er geen standaard prijs. Dat ligt bijvoorbeeld aan het aantal deelnemers, of u wel of niet gebruik maakt van uw eigen software, hoe lang u van mijn tijd en kennis gebruik wilt maken et cetera. Prijsopgave is altijd in overleg. Neem contact met mij op daarover om te overleggen.

Tijd: Het webinar duurt gemiddeld 45 minuten.

Software: Meerdere mogelijkheden: Ik gebruik Cisco Webex, maar MS teams, Zoom of Skype kan ook.. alles is mogelijk.

Over mij

Jarno Duursma is trendwatcher, futurist en TEDx spreker. Hij is auteur van vier boeken over digitale technologie. Jarno is vaak te zien en horen in de landelijke media en schrijft opinie artikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij is initiatiefnemer van de ‚ÄėListening to the future‚Äô tech-podcast en hij was jarenlang organisator van TechEvent SMC050, wat hij destijds zelf heeft opgericht. Tevens maker van de podcast: “Listening to the future”.

Contactformulier

Mijn klanten

ABN AMRO, Achmea, Adecco, BMW Nederland BV, BNR, Conclusion, Deloitte, Financieel Dagblad, Hewlett Packard, ING, Kluwer, KONE, Koninklijke PostNL BV, Nestlé,  NOS, NRC Media, Rabobank, Randstad Professionals, Unilever Food, UWV, Van Lanschot, VGZ, Wolters Kluwer.

Jarno Duursma sprak op de jaarlijkse klantendag van Hewlett Packard Enterprise. Hij nam ons mee op een inspirerende reis door trends als AI en deepfake en de impact die deze trends hebben op de maatschappij, nu en in de toekomst. Prikkelend, energiek en volop interactie.
Rick Glas, Hewlett Packard Enterprise

Mijn klanten