De digitale butler:

Kansen en bedreigingen van kunstmatige intelligentie

(Top 5 Managementboek.nl!)

Boek deze lezing

Spreker Kunstmatige intelligentie

We leven in een waanzinnig interessante tijd. Er is een kwalitatieve groeispurt in het domein van kunstmatige intelligentie. Deze kwalitatieve groeispurt brengt enorm veel voordelen met zich mee. We krijgen bovenmenselijke cognitieve capaciteiten. We krijgen inzichten uit grote hoeveelheden data; we kunnen met deze slimme software voorspellingen doen en simulaties maken van de wereld om ons heen.
We krijgen antwoorden op vragen die we niet eens wisten dat we hadden.

De opkomst van kunstmatig intelligente systemen zal ons veel welzijn, welvaart en gemak opleveren. Het is de meest ontwrichtende digitale technologie van de komende 10 jaar. In heel veel sectoren gaat deze technologie een wezenlijke verandering bewerkstelligen.

Op sommige vlakken zijn slimme machines overduidelijk sneller, accurater en zelfs ronduit onverslaanbaar. Sommige menselijke taken moeten we overduidelijk overlaten aan kunstmatig intelligente systemen. Net zoals we veel zaken hebben uitbesteed aan onze computer, wasmachine en smartphone.

-AI systemen kunnen zelf teksten produceren.
-AI systemen kunnen feilloos objecten herkennen.
-AI systemen kunnen menselijke stemmen creëren.
-AI systemen ontdekken een foutieve zin in tienduizenden contracten.
-AI systemen coachen een callcenter medewerker.

Slimme software snapt steeds beter wie wij zijn, wat we doen en waarom we dat doen. Ze gaan ons helpen voordat we wisten dat we hulp nodig hebben. Antwoorden geven op vragen waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden. Ze gaan namens jou antwoorden op e-mails, ze gaan je agenda wijzigen op basis van een recent binnengekomen voicemail en anderen daarvan op de hoogte stellen. Ze gaan automatisch je telefoon- of verzekeringsabonnementen verlengen of wijzigen op basis van prijs en je data-verbruik.

Helemaal te gek, handig, makkelijk, efficiënt en prettig deze ‘digitale butler’.

Maar er zitten ook een aantal negatieve gevolgen aan deze ontwikkeling.
Kunstmatig intelligente systemen nemen bijvoorbeeld steeds vaker belangrijke beslissingen die van invloed zijn op ons leven. En wanneer ze menen emoties bij mensen te kunnen detecteren of werelden kunnen creëren die niet meer van echt te onderscheiden zijn, moeten we gezond kritisch zijn. Tijd om ook daar naar te kijken. En wanneer software precies weet wie we zijn, wat we willen en continu het dagelijkse ongemak voor ons wegnemen; is dat een zegen of een vloek?

Wat betekent dit alles voor ons als mens? Wat wordt onze rol? Hoe onderscheiden wij ons als mens, professional, manager? Wat vraagt het van de organisatie van de toekomst? Hoe moet ik mij in de toekomst ontwikkelen? Wat vinden we als mens echt belangrijk? Hoe gaat deze technologie van invloed zijn op mijn werk? Is er nog wel werk voor iedereen in de toekomst? Hebben wij wel voldoende regie om de nadelen beheersbaar te maken?

“De kwalitatieve groeispurt van kunstmatige intelligente systemen biedt kansen, maar roept ook een heleboel vragen op. De antwoorden die wij als mens formuleren moeten een helder beeld geven van de samenleving waarin wij willen leven, wat de rol van de mens daarin is en hoe wij onze eigen (mede-)menselijkheid uiteindelijk willen beleven.”

Een greep uit mijn nieuwsbrieven:

-Menselijke autonomie in een gedigitaliseerde wereld
-Menselijk contact wordt een luxe product
-AI zet hersenactiviteit om in spraak.
-AI systeem genereert volledig virtuele 3D wereld op basis van voorbeelden.
-Je digitale assistent wordt een mens.
-Brains, AI & Computers: The Next Frontier.
-Kunstmatig intelligente systemen doen het werk van de psycholoog.
-Kunstmatig intelligente systemen genereren steeds geloofwaardiger nep-video’s.
-De bellende Google Duplex assistent is nóg beter geworden.
-AI systeem doet het werk van de copywriter. Maar dan 20.000 keer sneller.
-What the Future?! Voice Cloning en Speech generation.

Boek deze lezing

Artificial Intelligence, Digital Humans and the Machine Economy (English)

Mijn klanten