Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Interessant onderwerp hoor: de toekomst van werk in het tijdperk van automatisering, robotisering, kunstmatige intelligentie en alle andere digitale technologieën.
Wat is de impact van technologie op werk? Deze week verscheen het nieuwe rapport van onderzoeksbureau McKinsey over dit onderwerp. Hoewel het rapport goed leesbaar is en de moeite waard is om te lezen, heb ik voor jullie, gezien jullie chronisch tijdgebrek er aantal aspecten er uitgevist.

Impact technologie op werk

Allereerst de belangrijkste voetnoot: de afname of toename van werk is lastig te bepalen: het is van bijzonder veel aspecten afhankelijk zoals investeringen, leeftijd van de beroepsbevolking, pensioenleeftijd en of een land bijvoorbeeld een opkomende of meer bestendige economie heeft. Het is een mistig landschap.

Dat gezegd hebbende trekt het rapport een aantal conclusies.

  • Automatisering, zoals kunstmatige intelligentie en robotica gaan voor consumenten en bedrijven veel zoete vruchten opleveren zoals toename van productiviteit en economische groei.

  • Een andere impact van technologie op werk is dat veel banen geautomatiseerd kunnen worden door software of hardware. En hoewel de cijfers sterk verschillen per land, kan er grof gesteld worden dat 15% van de “werkactiviteit” (alle taken wereldwijd uitgevoerd tegen betaling) vervangen kan worden door technologie.

 

  • Toch kan de vraag naar arbeid ook toenemen door de opkomst van technologie, het stuwt vaak de productiviteitsgroei waardoor de economie groeit en er vraag komt naar arbeid. Bij een specifiek beroep kan het dan als volgt gaan: bepaalde taken worden geautomatiseerd, waardoor het voor burgers, consumenten of opdrachtgevers goedkoper wordt om de dienst of het product af te nemen. Omdat het goedkoper wordt, ontstaat er meer vraag en omdat er meer vraag is naar het product of de dienst, zijn er meer mensen nodig.Het rapport stelt ook dat er bij de adoptie van nieuwe technologie op de korte termijn vaker werkloosheid ontstaat, maar wanneer je kijkt naar de geschiedenis het vele nieuwe banen creëert.

 

  • De personal computer heeft bijvoorbeeld bijna 16 miljoen nieuwe banen gecreëerd in Amerika na 1980, zelfs nadat je de werkloosheid die ontstaan is door de PC ervan aftrekt. En interessant: 90% van deze nieuwe banen zijn ontstaan buiten de sector “technologie”.
    En we zien ook dat (uitgaande van de geschiedenis), productiviteitsgroei door technologie ervoor gezorgd heeft dat we minder uren hoeven te werken en meer vrije tijd hebben.
    En er zijn ook sectoren waar bijzonder veel nieuwe banen gecreëerd gaan worden, bijvoorbeeld in de zorg, welzijn en technologie. En wereldwijd zullen er meer dan 300 miljoen nieuwe banen bijkomen door de opkomende economieën, zoals India.

 

  • Neemt niet weg dat we ons bewust moeten zijn van de versnelling van digitalisering en de bredere impact op alle sectoren, dit was in het verleden minder het geval.

 

  • Veel van de activiteiten waarvoor mensen betaald kunnen worden geautomatiseerd met bestaande technologieën. Maar let op, minder dan 5% van het werk bestaat volledig uit activiteiten die geautomatiseerd kunnen worden. Bij 60% van de beroepen kan er 30% of meer van de activiteiten geautomatiseerd worden: vandaar ook de noodzaak voor aanpassingsvermogen.

 

  • Banen die gedaan worden in een onvoorspelbare omgeving zoals loodgieters, verpleegkundigen of medewerkers in een kinderopvang zijn minder gevoelig voor automatisering. Ook omdat deze mensen relatief een laag salaris verdienen maakt dat ze financieel minder aantrekkelijk zijn om te vervangen.

 

  • Welke banen verdwijnen dan? Kantoorassistenten, financieel medewerkers, hotelmedewerkers, caissières en bedieningspersoneel, productiemedewerkers, afwassers, chauffeurs en medewerkers in de landbouw.

 

  • Het rapport roept veelvuldig op om nieuwe technologie in de gaten te houden en mensen zich ervan bewust te maken dat ze zich dienen aan te passen, zowel in taakinhoud als in het beroep als geheel. Bedrijven moeten de voordelen van automatisering zien te implementeren waarbij belangrijk is en blijft om personeel op te leiden en te begeleiden bij verandering van of binnen hun loopbaan.

 

  • En hoewel het rapport spreekt van een mogelijk “slechtste scenario” van 800 miljoen banen die vervangen worden door automatisering, onderstreept men de chronische onderschatting van de creatie van nieuwe banen.

 

  • Ook is het rapport helder: in de toekomst gaan medewerkers meer tijd spenderen aan activiteiten waar machines nou eenmaal niet goed in zijn, zoals management, specifieke expertise toepassen, communiceren met anderen, sociale- en emotionele vaardigheden, logisch redeneren, abstract denken en creativiteit.

 

Contact met Jarno

Lezing

Toekomst van Werk

1# Toekomst van Werk

De toekomst van werk houdt ons allemaal bezig. De toekomst van ons eigen, persoonlijke werk en de arbeidsmarkt van de toekomst.

Wordt ons werk overgenomen door robots? Of door kunstmatig intelligente systemen? Wat gaat technologie voor ons doen en wat blijven we zelf doen? Wat kan technologie? En.. moeten we dat allemaal maar willen? Toekomst van werk: ons werk van de toekomst.

Meer informatie over deze lezing

Podcast

Wat klanten zeggen

"The webinar on the power of technology in times of corona is really recommended. Jarno Duursma takes you through the (im)possibilities that technology offers in these corona times in his typical, catchy way. Afterwards you'll be completely up-to-date and enriched with a number of surprising insights!"
Bas Baalmans | en
Digital Business Centre - Rijksuniversiteit
Bas Baalmans | en
"Jarno heeft voor Xpirit een zeer inspirerende sessie gegeven. Hij maakt echt verbinding met het publiek. Jarno kan mensen boeien vanaf de eerste tot de laatste minuut en bouwt zijn verhaal zorgvuldig op. Kortom: een mooie succesvolle dag mede door zijn inbreng."
Pascal Greuter
Xpirit Nederland
Pascal Greuter
"Jarno’s lezing hielp ons de impact te snappen van kunstmatige intelligentie op mensen, bedrijven en zelfs de hele samenleving. Zijn frisse kijk op de digitale toekomst inspireerde ons team maar waarschuwde ons ook niet de menselijke factor te vergeten. Want juist die menselijke factor zal in de toekomst voornamelijk hetgeen zijn waarmee je je als bedrijf kunt onderscheiden."
Rudy Kempe
KONE
Rudy Kempe