Marketingstrateeg jarno duursma bijgesneden

Geplaatst op 18 juli 2013

‘Veel bedrijven onderschatten de sociale media en de digitalisering’

‘Hoofdschuddend kijk ik vaak toe hoeveel bedrijven kansen laten liggen op het gebied van social media’, was getekend: Jarno Duursma. Hij is misschien wel de bekendste sociale media expert van het Noorden. In september komt zijn boek over sociale media-strategieën voor bedrijven uit. Hoe word je sociale media-expert? ‘Nou, daar is niet echt een uitgestippelde route voor, hoor. Ik zat zo rond de eeuwwisseling gewoon heel veel op muziek internetfora, daar is de liefde ontstaan. Van oorsprong kom ik uit de arbeidsmarktbemiddeling. Dan heb je heel erg met netwerken te maken. In 2008 heb ik toen de training ‘socialiteren’ uitgevonden. Dat betekent dat werkgevers en –nemers elkaar vinden via sociale media. Zo is het balletje gaan rollen, eerst naast mijn toenmalige dienstverband en vanaf 2011 werk ik helemaal zelfstandig.’ Wat willen werkgevers weten? ‘Wat ze nou toch in hemelsnaam aanmoeten met social media? Ze zien om zich heen dat er van alles gebeurt, maar ze weten niet helemaal wat. Ze willen weten hoeveel tijd het kost, wat de risico’s zijn en wat het rendement is? In 2011 heb ik een stappenplan gemaakt voor een goede social media strategie. En dat is nu uitgemond in een boekwerk.’ Kun je daar iets meer over vertellen? ‘Het boek heet ‘sociale media strategie in zestig minuten’. Het is onderdeel van een serie die wordt uitgegeven door uitgeverij Haystack en Frankwatching. Wat mijn boek doet, is een universeel schema geven van het gebruik van social media binnen je bedrijf. De eerste stap is bijvoorbeeld: Wat wordt er over je bedrijf gezegd? En door wie? En wat voor bereik hebben die mensen? Bij stap 2 ga je kijken wat je doelstelling is. Wat wil je bereiken? Hoe kom je tot een goede meetbare doelstelling? Dan is de volgende stap: Wat is je doelgroep en hoe ga je die bereiken? Hoe zorg je ervoor dat de waan van de dag niet gaat regeren? Hoe veranker je social media intern en zorg je dat iedereen de risico’s snapt? De laatste stappen zijn een logisch vervolg van de vorige stappen. Wat voor soort content ga je leveren? Hoe ga je off- en online content integreren? Dan komt het moeilijke gedeelte: de uitvoering. Wat je daar vaak ziet is dat er dan drie obstakels zijn: Er is gebrek aan tijd, te weinig content en nauwelijks overzicht. Daar geef ik tips over in mijn boek. Laatste stap gaat dan over hoe je de strategie scherp houdt en er uiteindelijk winst uit haalt. Het boek komt in september uit.’ Wat valt er te winnen voor bedrijven? ‘We leven in een tijd waarin de digitalisering steeds grotere vormen aanneemt. De enige constante factor is dat alles verandert. Alles gaat steeds meer naar online. Men is zich nog maar ten dele bewust wat de impact van die veranderingen is op verschillende gebieden. Social media is de vonk die voor veel mensen zichtbaar heeft gemaakt waar we naartoe gaan. Heel veel businessmodellen zijn niet meer relevant, maar veel bedrijven weten dat nog niet of willen dat niet weten. Ze moeten eerst de hitte voelen voor ze iets gaan ondernemen. Maar let op: de consument is niet meer hetzelfde: Ze slikken minder onzin, ze organiseren zelf van alles online en ze zijn kritischer. Twee jaar geleden deed je als ondernemer je geld in advertenties. Nu heb je fora waar iedereen over producten praat. Je merk is niet meer van jezelf, het is wat anderen ervan vinden. In die tijd leven we nu. Veel bedrijven onderschatten de sociale media en de digitalisering. Laat ik zeggen dat het voor ieder bedrijf iets geschikts op kan leveren. Ik vind in ieder geval dat als bedrijven ‘nee’ zeggen tegen social media dat ze dat goed moeten onderbouwen. Niet dat ik ze dan gelijk geef. Kijk bijvoorbeeld naar Twitter: dat gaat niet meer alleen maar over ‘ik eet een broodje’ of ‘ik sta in de file’. Natuurlijk staat er ook onzin op, maar het is vooral een platform waar je snel en gericht met heel veel relevante mensen in gesprek kunt raken. Ik kan zo in mijn netwerk heel makkelijk mensen vinden die iets mogelijk kunnen maken. Alleen dat al maakt het de moeite waard.’ Je helpt bedrijven en mensen om zich te verkopen. Hoe doe je dat bij jezelf? ‘Mijn doelgroep heeft veel behoefte aan structurele content via social media. Dus ik schrijf blogs en zet filmpjes online en deel relevantie informatie via Twitter, LinkedIn en Facebook. Ik geef veel kennis gratis weg omdat ik graag klanten wil die op mijn pad komen via mijn content en die daar meer over willen weten. En dat werkt.’ Waar komt jouw marketingfilosofie vandaan? ‘Ik heb een favoriete quote van Simon Sinek: ‘People don’t buy what you do, but why you do it’. Mijn filosofie is dat als je waarde creëert voor je klant, die altijd terug zal komen. Als je dat vanuit je passie en enthousiasme doet, dan voelen mensen dat. Social media marketing ligt heel dicht bij oude principes, klantvriendelijkheid, gerichtheid, gunnen, vertrouwen, transparantie. Dus daar geloof ik ook in.’ Tekst: Tom Tieman Fotografie: Jan Buwalda