Interview is verschenen in  Consigne Magazine in de rubriek ‘Ambitieus’ | zomer 2013 |

Groeien door slim gebruik social media

Smart Social Media – Jarno Duursma   Je kunt hem met gerust hart social media-expert noemen: Jarno Duursma. met zijn bedrijf Smart Social Media adviseert en begeleidt hij bedrijven die meer rendement willen halen uit social media. ‘iedereen kan wel een tweetje versturen, maar daarmee ben je er niet. Een doordacht strategisch plan met een duidelijke doelstelling is een voorwaarde voor succes.’

Wat doe je precies?

‘Ik help beursgenoteerde bedrijven, MKB en non-profit organisaties om groei te creëren door ze slimmer te maken op het gebied van social media. Ik help ze met het bedenken en het uitvoeren van hun social media-strategie. Social media bieden enorm veel kansen, maar die kun je alleen verzilveren met een doordachte strategie. Dat betekent niet dat ik met dikke rapporten werk hoor; ik beperk me het liefst tot een paar A4-tjes. Zo heb ik bijvoorbeeld een banketbakkerij geadviseerd om met behulp van Facebook en Twitter hun steeds ouder wordende doelgroep te verjongen en het UMCG heb ik geholpen bij een traject om via een Facebookpagina nieuwe aio’s te werven. Die pagina heeft al 1500 likes.

’De kansen die social media bieden, worden onderschat?

‘Vaak wel. Het bereik van social media is enorm; veel mensen realiseren zich dat niet. Bovendien heb je de mogelijkheid tot snel en direct contact met je doelgroep en kan dat contact 24 uur per dag plaatsvinden. Een groot voordeel is ook: het effect is meetbaar. Je ziet precies wat werkt en wat niet. In de basis zijn social media natuurlijk niet lastig. Iedereen kan een tweetje versturen of een Facebook-pagina aanmaken, maar daarmee ben je er niet. Het gebruik van social media moet aansluiten bij je bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Als je dat goed doet, is er veel rendement mogelijk.

 Social Media Stappenplan Jarno Duursma’Ben je als social media-expert zelf de hele dag aan het twitteren?’

Waar het om draait, is dat je social media slim en effectief weet in te zetten. Bedrijven adviseer ik om niet de hele dag lukraak van alles te twitteren, dus dat doe ik zelf ook niet. Aan het gebruik van social media moet een strategisch plan ten grondslag liggen. ‘Wat is je doel? Wat wil je bereiken?’ Gebruik Twitter en Facebook effectief, maar natuurlijk wel op zo’n manier dat het niet zijn schwung verliest.’ hoe moet het vooral niet? ‘Daarvan zijn voorbeelden te over. Een aantal daarvan noem ik ook in mijn boek over social media-strategie, dat in september 2013 verschijnt. Waar veel mensen vooral de mist mee ingaan is dat ze doelloos bezig zijn, zich niet realiseren wat de impact en reikwijdte van social media zijn of dat ze het gebruiken als een soort whatsapp. Zo was er in Duitsland een chirurg die een foto op Facebook plaatste waarin hij tijdens een operatie in de OK een groot mes vasthoudt. Zoiets is natuurlijk heel knullig en komt niet bepaald professioneel over.

’Van welke netwerken ben je lid? ‘

Van het JNO en van de JCC. Mijn lidmaatschap bij het JNO gebruik ik vooral om te sparren met andere ondernemers. De JCC is voor mij aantrekkelijk omdat je op een leuke en laagdrempelige manier nieuwe mensen kunt leren kennen. Mijn lidmaatschap heeft me al een aantal opdrachten opgeleverd en natuurlijk ook mijn nominatie voor de Paul Dijkstra Award. Ik greep dan wel naast de prijs maar vond het al heel tof dat ik op deze manier erkend wordt voor wat ik doe. Zo was de jury erg te spreken over de Social Media Club Groningen, die ik heb opgericht. Samen met anderen organiseer ik om de zes weken een avond met social media lezingen die altijd binnen een mum van tijd vol zitten. Die erkenning maakte dat ik er meteen vrede mee had dat ik niet won.’