De groei van visuele content en Instagram.

De populariteit van visuele content neemt enorm toe. In de afgelopen jaren zagen we al steeds meer apps, websites en toepassingen die afbeeldingen, infographics, illustraties, foto’s en video’s kunnen maken en delen op sociale media. Met name Instagram is enorm gegroeid. Het biedt dan ook biedt prima kansen voor bedrijven.

Op Facebook is het natuurlijke, organische bereik steeds lager geworden door het Facebook algoritme. En ook wordt de doelgroep op Facebook gemiddeld steeds iets ouder. Instagram vult het gat wat Facebook achterlaat inmiddels feilloos op. Een relatief groot bereik en hoge engagement cijfers maken van Instagram een goed kanaal in contact te komen met uw fans.

Wat is Instagram?

Instagram is een app op je smartphone waarmee foto’s en video’s van retrofilters kunnen worden voorzien. Het is een zogenaamde LoFi-fotodienst. Op geplaatste foto’s kun je vervolgens reageren, je kunt ze ‘liken’ en delen binnen Instagram en andere netwerken als Flickr, Facebook en Twitter. Profielen van andere mensen en organisaties die jij interessant vindt, kun je gaan volgen, zoals je dat ook doet bij andere grote sociale netwerken. Instagram maakt geen langwerpige foto’s, wat gebruikelijk is bij smartphones,  maar vierkante foto’s, zoals in het verleden bij de Polaroidcamera. Sinds juni 2013 is het ook mogelijk filmpjes van maximaal 15 seconden te uploaden en te retrofilteren. Deze optie is erg populair.

Schermafbeelding 2014-08-29 om 15.21.40

Incompany training

Vanzelfsprekend neem ik voorafgaand aan alle in-company trainingen een degelijke intake af. Tevens krijgt iedere deelnemer voorafgaand aan de training een individuele digitale vragenlijst. Op basis hiervan maak ik van iedere incompany training maatwerk.

In mijn incompany trainingen probeer ik verschillende werkvormen af te wisselen, waarbij ik zowel gebruik maak van opdrachten op papier, op de laptop en bijvoorbeeld via smartphone. Al naar gelang wat u als opdrachtgever zou willen.

Ik beschik over goede didactische vaardigheden en ben zeer goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Neem contact op

Waarom Instagram?

Zomaar zonder strategie kiezen voor een platform is nooit een goed idee. Als Instagram past in je strategie, dan kun je het gaan gebruiken om de volgende zes redenen:

1. Groeiende gebruikersaantallen Per dag worden er tientallen miljoen foto’s gemaakt met Instagram en behoort het bij de top tien van meest gebruikte smartphone-apps wereldwijd. Nederland heeft honderdduizenden actieve Instagramgebruikers per dag in Nederland. En de groei is er nog niet uit. instagram-app-2-620x433

2. Hip imago In tegenstelling tot Facebook, Myspace en LinkedIn heeft Instagram een ‘cool’ imago. En voor een technologiebedrijf is het imago superwaardevol want het trekt automatisch investeerders, goede werknemers en nieuwe leden aan. Het kan voor je ‘branding’ als bedrijf interessant zijn je te afficheren met een merk dat door je doelgroep als ‘cool’ wordt gezien.

3. First movers advantage Het zakelijk gebruik van Instagram is relatief onontgonnen terrein, zeker in Nederland. De eerste echte stevige Nederlandse case laat nog op zich wachten. Maar wanneer het platform past in je strategie, kun je ten opzichte van je concurrenten een slag slaan door Instagram te omhelzen. En vergeet niet: de online wereld kijkt mee. De eerste echt goede Nederlandse Instagram case kon wel eens de status van de ‘KLM surprise’ case krijgen, met wagonladingen free publicity als gevolg!

hyperlapse-app-instagram-new-video
Hyperslapse, de nieuwste App uit de stal van Instagram

4. Groeiende trend Meer mensen krijgen betere, snellere smartphones. Mobiele fotografie en visuele content groeien significant in populariteit.

5. Adverteren Volgens Emily White, directeur bedrijfsvoering van Instagram, gaat het platform steeds actiever advertentiemogeijkheden aanbieden. Er moet immers geld verdiend worden. Dat biedt zakelijk gezien vooral de mogelijkheid heel snel veel mensen te bereiken om vervolgens de band met je merk te versterken. Het blijft echter een uitdaging om de advertentie-uitingen vooral te houden binnen de sfeer van Instagram en niet te commercieel te worden, zoals bij Facebook is gebeurd. Ook kijkt Instagram trouwens naar de commerciële mogelijkheid om bij productfoto’s door te klikken naar de bedrijfssite. In plaats van adverteren zie je dat er nu op het platform veel gebruik gemaakt wordt van ‘influencer marketing’: gebruikers met veel volgers inzetten om het verhaal van het merk of product te vertellen.

6. Onvermijdelijkheid Net als bij sociale media wordt er ook op Instagram gesproken over je merk. Misschien dat er al foto’s van je merk op Instagram te vinden zijn. Wacht in ieder geval niet te lang met het veiligstellen van je accountnaam. Instagram.com/ikea en instagram.com/hema zijn bijvoorbeeld al in bezit van particulieren. Het platform wordt steeds professioneler, met tools als nitrogr.am en statigr.am; gemaakt voor Instagramanalytics en -monitoring. Instagram biedt dus veel mogelijkheden! Neem contact met me op voor een (in-company) training over Instagram.