Een dag uit het leven van een social media consultant.

Foursquare training Jarno DuursmaDeze week sprak ik in de wandelgangen van het zakelijke circuit een oude bekende van mij. Een aannemer met een groot bedrijf in de regio Groningen. Ongeveer driekwart jaar geleden spraken wij elkaar na een lezing die ik gaf voor een netwerkclub in de zakelijke sfeer. Mijn verhaal had hem geinspireerd en hij wilde aan de slag met het zakelijk gebruik van sociale media voor zijn bedrijf. Uit dit contact kwamen twee gesprekken voort: een gesprek om kennis te maken en het tweede gesprek om een offerte op te stellen en door te nemen. Helaas werd de offerte destijds afgewezen omdat men binnen het bedrijf bezig was om ‘andere prioriteiten te stellen’. Jammer maar helaas, het zou een mooi traject zijn geweest voor een opdrachtgever met meer dan 1 miljoen euro omzet.

‘Social media werkt niet’

Ik sprak de directeur deze week opnieuw en natuurlijk kwam het gesprek al snel op het gebruik van social media. “Social media werkt niet” was een van zijn eerste uitspraken. Verrast vroeg ik hem naar zijn onderbouwing. Onze laatste gesprekken hadden juist in een hele andere sfeer plaatsgevonden en dus was ik benieuwd naar wat er in de tussentijd gebeurd was. De aannemer verklaarde inmiddels een aantal maanden bezig te zijn met social media. “Maar het werkt niet’ was zijn constatering. ‘Voor mensen zoals jij werkt dat wel, maar niet voor een aannemersbedrijf. Wij zijn nu al een paar maanden bezig op Facebook en Twitter, maar er komt gewoonweg niks uit”. Toch enigszins verbaasd hoorde ik het verhaal aan. Beide gesprekken die ik met deze klant had gevoerd, gingen immers over het weldoordacht starten van social media activiteit. Niet zomaar een account in de lucht slingeren en maar wat doen. hhhmm, ik krabbelde wat achter mijn oor. “Ik ben er al heel wat man-uren aan kwijt maar ik zie er niks van terug” vervolgde de aannemer zijn verhaal. “Ik denk dat als er heel veel gebeurt iedere dag in je bedrijf met heel veel nieuwtjes dat het dan anders is”. Ik had inmiddels wel door dat het in de afgelopen maanden weer een redelijk ‘terug-bij-af’ verhaal was geworden, maar gelukkig heb ik altijd de moed om er weer wat van te maken. “Maar er gebeurt toch heel veel in jullie markt?” vroeg ik hem “We hadden toch juist geconstateerd dat er bij je potentiele klanten grote behoefte is aan informatie over duurzaamheid en energiebesparing? Als ik het me goed herinner zijn er ook vragen over het bouwdepot en de mogelijkheid van een tweede hypotheek”. Een eerdere analyse van mij had dit namelijk destijds aan het licht gebracht. Fronsend keek de aannemer mij aan. Het leek alsof er weer wat licht kwam in de social media duisternis.

Rommelig

facebook voor bedrijvenTer plekke keken we samen op mijn smartphone naar zijn Facebook inspanningen. Ik moet zeggen dat ik op dat moment met veel moeite enige irritatie kon onderdrukken. Want de stelligheid waarmee deze aannemer in het begin verkondigde dat social media ‘niet werken’ en ‘dat het niks is voor een aannemer‘ had het bedrijf volledig aan zichzelf te danken. Een zeer rommelige pagina met berichten die het niveau ‘personeelskrant’ niet ontstegen. ‘Wij zijn vrijdag gesloten’, ’Wij hebben friet gehaald’ en ‘Korting op dakbedekking’ waren de meest recente berichten. En dat er 29 likes waren vergaard op deze pagina zei volgens mij meer over het aantal personeelsleden op Facebook dan over de reikwijdte van de pagina. Ik gaf mijn feedback hierop en legde hem met een nieuwe consumptie in mijn hand maar weer eens uit wat de stappen zijn van een goeie social media strategie. Schoorvoetend gaf de aannemer uiteindelijk toe dat het inderdaad een rommeltje was. Hij vertelde dat hij destijds niet op mijn offerte was ingegaan door de reacties uit zijn omgeving. Menigeen had hem verteld dat ‘sociale media voor privégebruik is, niet voor zakelijk’ en dat het slechts ‘jongeren zijn die er actief zijn’. Ook zijn Groningse zuinigheid hebben hem denk ik destijds doen besluiten om niet op mijn offerte in te gaan. Wat dan dus overblijft is een sterk staaltje van ‘goedkoop-duurkoop’.

Geduld

Ik reed die avond naar huis met een aantal vraagtekens maar ook irritatie. Dat laatste met name omdat ik de reactie die ik in eerste instantie vernam bij deze aannemer veel vaker tegenkom. Bedrijven denken nauwelijks na over strategie, doen maar wat, en vervolgens zeggen ze dat ‘social media niet werkt’. Sommige bedrijven willen bijvoorbeeld helemaal niet luisteren naar de klant, zijn helemaal niet nieuwsgierig naar wat er leeft en vinden het veel te lastig om na te denken over moeilijke strategische vragen. Nemen de tijd en moeite niet en willen wel op korte termijn heel veel terugkrijgen. Ondanks dat ik altijd uitleg dat het zo niet werkt is dit laatste helaas vaak de praktijk van alledag. Social media loont pas na verloop van tijd, maar sommige bedrijven hebben daar het geduld niet voor. Sociale media krijgen dan gemakshalve maar de schuld met kreten als ‘Het werkt niet’. Mijn overtuiging is dat het in negentig procent van de gevallen ligt aan de bedrijven zelf. Social media is als een gereedschapskist waarmee je een huis kunt bouwen, maar met een schroevendraaier sla je geen spijker in een plank. Eerst nadenken over het hoe, wat, waar, waarom en voor wie zijn bijvoorbeeld basisstappen die echt noodzakelijk zijn. Maar goed. Wat me als tweede bijbleef was of ik het allemaal wel echt goed had uitgelegd. En of mijn standaard offerteprijs misschien omlaag moet. Bij thuiskomst was deze twijfel echter weer naar de achtergrond verdwenen. Het gaat immers om de waarde die je levert. En als je als bedrijf namelijk zelf alles zou moeten uitzoeken, leren, toepassen, uitdragen en implementeren dan kost dat veel tijd en dus geld. En met deze gedachte sloot de social media consultant zijn dag tevreden af. Disconnect. Twexit. Uitloggen.