De 6 social media-types die je in 2012 wilt vermijden

[Artikel eerder verschenen op Frankwatching.com] Ik hou van social media. Vaak voelt het als een vakantiehuis waar ik met veel plezier verblijf. Ik heb er leuke gesprekken, hoor razend interessante informatie, ontmoet nieuwe mensen en er valt meer dan genoeg te lachen. Een fantastisch vakantiedorp. Toch heb ik, terugkijkend op 2011, regelmatig het gevoel gehad dat er onprettige gasten waren in het vakantiedorp. Zeg maar, mensen die je met het kerstfeest en de verjaardag van je schoonmoeder tegenkomt en wiens gezelschap je net zoveel vreugde geeft als een vegetariër bij het zien van de slagersafdeling van een supermarkt.

Ongewenste visite

Inmiddels ben ik deze ongewenste visite gaan herkennen en heb sommigen de toegang tot mijn vakantiehuis ontzegd. Block, hide en unfollow, dat werkt. Voor jullie, medebewoners van het vakantiedorp waar het vaak samen zo goed toeven is, geef ik graag een beschrijving van deze types zodat je ze in 2012 van een afstand kunt herkennen. Wat je er zelf mee doet, is vervolgens aan jou. Waar ik de term ‘Hij’ gebruik kan ook ‘Zij’ gelezen worden.

1. De roepende ZZP-er

Deze onprettige gast op ons vakantiepark heeft gehoord dat je ‘op social media moet zijn’ om klanten binnen te halen. Hij laat zich vooral zien om te tweeten over zijn of haar eigen dienstverlening of product, om net iets te vaak te linken naar het nieuwe (e-)boek dat zojuist is geschreven of om ons te vertellen over een workshop waar virtueel ‘nog maar 3 plaatsen’ beschikbaar zijn. Deze gast weet wel dat er in ons vakantiepark een reclamezuil is voor dit soort dingen, maar heeft daar lak aan. Hij gebruikt social media op een manier zoals de oude marketeers dat doen: éénrichtingsverkeer. Het snelst kun je deze gast herkennen aan de hashtag #zinin die vergezeld gaat met een beschrijving van het product dat verkocht dient te worden, of van de geleverde dienst.  

2. De RSS-er

Deze zielloze gast herken je meteen wanneer er een nieuw artikel op Marketingfacts, Frankwatching, Dutch Cowboys of (vul hier een naam in) verschijnt. Bijna op hetzelfde moment verschijnt er een bericht op een social media-kanaal met een verwijzing naar dit artikel. Ze maken gebruik van de RSS-techniek die bij het plaatsen van nieuwe content op een site deze content doorplaatst op alle social media-kanalen waar de RSS-er een account heeft. Ook bedrijven zonder enige kennis van social media-etiquette passen vaak deze techniek toe. Toen ik in 2007 begon op Twitter heb ik me werkelijk verbaasd hierover en was ik overtuigd dat deze mensen 16 uur per dag voor ons bezig waren het actuele nieuws in de gaten te houden om het als allereerste voor ons te plaatsen. In dit geval geldt er nu voor mij: ‘de eersten zullen de laatsten zijn’ en druk ik op Unfollow of Hide.

3. Narcissus

Narcissus was een personage uit de Griekse mythologie. Hij vond het heerlijk om in de beek te kijken naar de reflectie van zijn eigen afbeelding. Het desbetreffende water heeft destijds echter altijd het voordeel gehad dat het weg kon stromen naar lagergelegen gebied om aan het beeld van Narcissus te ontsnappen, iets wat in 2012 in de virtuele wereld soms lastiger is (maar gelukkig niet onmogelijk). Narcissus laat vooral weten hoe geweldig hij het heeft. Hoe goed het gaat. Bij welke belangrijke klanten hij aan tafel zit. Dat er weer een hele goeie review over hem is uitgekomen. Dat je op hem kunt stemmen in een verkiezing en dat er naar aanleiding hiervan een leuk interview is geplaatst op die ene belangrijke website. Hij is 365 dagen per jaar succesvol, ook op een regenachtige maandag in januari. Ook hier, ondanks de soms nuttige berichten: Hide, Block, Unfollow of Remove from list.

AANMELDEN4. De Tegelaar

Een beter woord dan de tegelaar kan ik voor deze groep niet vinden. Ze plaatsen met computergerelateerde tijdsintervallen berichten op het web, die te vatten zijn als tegeltjeswijsheden. Of zij werkelijk zelf het idee hebben dat zij ‘waarde toevoegen’ aan het web weet ik niet. Ik weet wel dat ze graag mijn aandacht willen. Gelukkig kan ik er snel overheen lezen, maar ik heb ook wel eens een onbewaakt ogenblik van verslapte scherpte op dit gebied. ‘MKB-er: Denk bij het invullen van je belasting aan de zelfstandigenaftrek’, ‘Verdeel je energie zo goed mogelijk over de week voor een betere productiviteit’ en ‘Netwerken is belangrijk voor ZZP’ers. Neem deel aan social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook.’ Dit zijn zomaar 3 voorbeelden die ik recent voorbij heb zien komen. Wat mij betreft hoort dit bij 2011, en blijft het daar ook.

5. De Koppelaar

Je komt deze mensen overal tegen. Op ieder platform waar je inlogt, daar zijn ze. Niet omdat ze op deze platformen recentelijk ingelogd zijn geweest en actief meedoen, maar omdat ze alle social media accounts aan elkaar gekoppeld hebben. Op dezelfde dag zie je hetzelfde bericht meerde malen op je netvlies. Dat bericht is meestal afkomstig van Foursquare, Gowalla, Tumblr, GetGlue, de eigen website, Twitter of LinkedIn en laat zich soms herkennen door #in #fb of #yam. Deze koppelaar is vaak ‘De roepende ZZP-er’ maar omgekeerd gaat die vergelijking niet op. Wel is de Koppelaar de enige in het rijtje die iets van een lerend vermogen heeft. Zo heeft hij in 2011 gezien dat anderen het irritant vonden dat er een Foursquare update geplaatst wordt zonder enige toevoeging en heeft dat ietwat verminderd. Ik zeg: Chapeau.

6. De Onbegrensde

Deze gebruiker van het door ons zo geliefde social media vakantiedorp lijkt wel een beetje op de Koppelaar. Maar vergis je niet. Waar de koppelaar zich onderscheidt door het plaatsen van een beperkt aantal berichten en die digitaal laat uitstrooien over de verschillende media, plaatst de Onbegrensde aan de lopende band veel berichten met een lage nieuwswaarde. Woordenbrij, digitale diarree, chit-chat, hoe je het ook wilt noemen, maar niets blijft ons bespaard. Een goeie of slechte zanger bij The Voice Of Holland, pindakaas in de aanbieding, even in de file of een broek die te strak zit (met of zonder foto): te pas en te onpas een tweet met #fail en tweets naar een mede-Onbegrensden met ‘ja’, ‘nee’ of ‘ms’ (misschien) zijn de symptomen die horen bij dit karakterbeeld.

Overdaad schaadt

Tot zover mijn beschrijving van onze onprettige gasten. Begrijp me echter niet verkeerd. Ik beschrijf geen incidentele handelingen die een ieder wel eens verricht, maar karaktertypes die ver doorslaan in wat ze online doen. Mijns inziens begrijpen ze niet dat ze de sfeer wat onprettig maken, en tegelijkertijd tegenstanders van social media koren op de molen bieden. Voel je dus niet aangesproken als je je Twitter en Facebook hebt gekoppeld en daar af en toe gebruik van maakt. Of als je social media gebruikt om kenbaar te maken dat je een workshop aanbiedt. De geschreven letters vertegenwoordigen mijn mening en zijn dus niet DE waarheid voor zover die al zou bestaan. En natuurlijk, ikzelf ben ook niet onschuldig. Vanzelfsprekend heb ik mij wel eens bezondigd aan een van de hierboven beschreven handelingen. Als het credo zou zijn: “hij die onschuldig is werpe den eerste steen” dan had ik mijn steen moeten laten liggen. De drijfveer voor dit artikel komt vanuit mijn wens om zo lang mogelijk met veel plezier in ons vakantiepark te willen blijven wonen. Ikzelf reflecteer met regelmaat op mijn eigen handelen en ik doe meestal iets met feedback. Wanneer ik met dit stuk voor een centimeter anderen zou aanzetten tot reflectie op het eigen social media-handelen dan zou ik er een goed gevoel aan over houden. Dat hou ik nu ook wel, want de Jan Mulder in mij heeft even zijn hart kunnen luchten. Zo. Nu weer aan het werk.   zaterdag 7 januari 2012